چاپ چیست ؟

معرفی انواع چاپ

انواع چاپ – چاپ در لغت به معنای نقش، اثر، مُهر و نشان می باشد؛ که به بیان ساده تر می توان گفت چاپ یعنی « فشردن و اثر گذاشتن سطحی بر سطح دیگر » . در واقع می توان گفت انتقال هر نوع حرف، نقش و تصویر بر روی یک ماده و متریال خاص در تیتراژ بالاتر از 1 عدد به طوری که شکل و فرم مطلب انتقال یافته تغییر نکند را چاپ می گوییم .

در گذشته چاپ صرفاً محدود به کاغذ بود، ولی در حال حاضر اگر تقریبا به هر چیزی که در اطراف شماست نگاه کنید، اثری از صنعت چاپ را مشاهده میکنید. از مداد و خودکاری که برای نوشتن استفاده میکنید، تا انواع پلاستیک و ساک دستی، وسایل صوتی و تصویری، پاکت ها، لباس ها، وسایل نقلیه، کتاب و دفترچه ها و صدها هزار مورد دیگر .

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، تقریبا قابلیت چاپ بر روی هر متریالی از جمله مواد نایلونی، سلولزی، پارچه ای، چرمی، فلزی، شیشه ای، شیمیایی با انواع اشکال صاف و محدب و مقعر و ناهموار امکان پذیر می باشد.

همانطور که در مطلب انواع تبلیغات اشاره کرده بودیم، یکی از مهمترین شاخه تبلیغات، چاپ می باشد. با اینکه در حال حاضر شبکه های آنلاین و مجازی تبدیل به مهره ی اساسی در زمینه ی تبلیغات شده اند، ولی همچنان صنعت چاپ جای خودش را در این حیطه محفوظ نگه داشته است. چاپ کاتالوگ ها، تراکت ها و بروشور ها، سربرگ ها، کارت ویزیت ها، بنرها، استیکرها و لیبل ها و … همه و همه گواه بر این هستند که با پیشرفت تکنولوژی هنوز هم نقش صنعت چاپ در عرصه تبلیغات کمرنگ تر نشده است.

 

چاپ دیجیتال چیست ؟

چاپ فوری تعداد پایین

چاپ دیجیتال یکی از محبوب ترین انواع چاپ در بین مشتریان و کارفرمایان می باشد. در چاپ دیجیتال، کلیه کارهای چاپ و خدمات پس از چاپ بدون نیاز به چاپخانه و دستگاه های بزرگ چاپ، در یک دفتر کار و توسط پرینترهای رومیزی و صنعتی لیزری و جوهر افشان و همچنین دستگاه های چاپ لارج فرمت ( Large Format – Wide Format  ) انجام می شود.

در چاپ دیچیتال، نیازی به خدمات پیش از چاپ، مانند گرفتن فیلم و زینک و پلیت و سایر موارد نیست و امکان چاپ صفحات مختلف کار در یک دور چاپ وجود دارد. به خاطر اینکه خدمات پیش از چاپ حذف شده اند، امکان چاپ در تیراژ پایین وجود دارد ( حتی یک عدد ) و می توان در زمان کوتاهی هر گونه چاپ تیراژ پایینی را انجام داد.

اگر قبلا خدمات چاپ دیجیتال را انجام داده باشید، حتما متوجه تفاوت قیمت فاحش آن با چاپ افست شده اید. با اینکه هزینه های خدمات پیش از چاپ در این نوع از چاپ حذف شده اند، ولی به دلیل استهلاک بالای دستگاه های دیجیتال و همچنین مواد اولیه گران قیمت، قیمت چاپ دیجیتال بالاتر می باشد. ولی با تمام این اوصاف، اگر شما نیاز به چاپ فوری و کم تعداد دارید، بهترین گزینه پیش روی شما چاپ دیجیتال است.

فرض می کنیم شما نیاز به 50 جلد کاتالوگ دارید و باید کمتر از 6 ساعت آنها را تحویل گرفته و توزیع کنید. در این صورت اگر بخواهید از سایر چاپ ها استفاده کنید، باید تیراژ خود را حداقل به 1000 عدد رسانده و حداقل 4 روز کاری منتظر تحویل گرفتن کار باشید. در صورتی که شما نه می توانید 4 روز منتظر بمانید و نه بیشتر از 50 عدد کاتالوگ نیاز دارید، بهترین گزینه چیست ؟

دیگر مزیت چاپ دیجیتال نسبت به افست، امکان حضور شما در هنگام چاپ کار می باشد. شما می توانید پس از سفارش کار، در دفتر تبلیغاتی حضور داشته باشید و چاپ کارهایتان، در حضور شما و پس از تایید و تغییراتی که مد نظر شماست، صورت بگیرد. ولی در چاپ افست، تنها زمانی که گزینه ی چاپ اختصاصی را انتخاب کنید، می توانید در چاپخانه حضور داشته باشید و فرم های عمومی ( که اغلب کارهای چاپی به دلیل مقرون به صرفه بودن در شیت عمومی چاپ می شود ) امکان حضور شما و تاییدیه قبل از چاپ وجود ندارد.

چاپ دیجیتال چیست ؟

 

چاپ افست چیست ؟

چاپ زمان بر و تیراژ بالا

چاپ افست نیز یکی دیگر از انواع چاپ محبوب می باشد که کلیه خدمات چاپ و خدمات پس از چاپ، تماما در چاپخانه و توسط دستگاه های چاپی بزرگ انجام می شود. در این نوع چاپ فایل شما با استفاده از مواد شیمیایی بر روی زینک برگردان شده و طرحتان توسط سیلندرهای دستگاه چاپ با فشار بر روی کاغذ برگردانده شده و عمل چاپ صورت می گیرد.

به دلیل وجود خدمات پیش از چاپ مانند پلیت و فیلم و زینک، زمان بیشتری نسبت به چاپ دیجیتال نیاز است تا کارهای شما تکمیل شوند. همچنین مانند چاپ دیجیتال، امکان چاپ چندین فایل به صورت همزمان وجود ندارد. مثلا شما 1000 عدد کاتالوگ سفارش داده اید که این کاتالوگ شما شامل 5 برگ می شود. ابتدا برگ اول به تعداد 1000 عدد چاپ می شود، سپس برگ دوم 1000 عدد چاپ می شود و به همین صورت ادامه پیدا می کند و در نهایت این برگه های چاپ شده سُرت شده و بر روی همدیگر قرار می گیرند و خدمات پس از چاپ مانند سلفون کشی یا صحافی بر روی آنها صورت می گیرد. در واقع برای هر برگ از کار شما بایستی فیلم و زینک مجزایی تهیه شود.

این مسئله باعث می شود که چاپ افست در انجام تیراژ پایین چاپ عاجز باشد و تنها بصورت تعداد بالا بتواند چاپ کند و همچنین زمان تحویل فوری نیز برای آن وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که در صورتی که به چاپی بیشتر از 500 عدد نیاز داشتید به سراغ چاپ افست بروید و در صورت نیاز به تیراژ پایین تر از چاپ دیجیتال استفاده نمایید.

از مزیت های بسیار مهم چاپ افست می توان به قیمت پایین نسبت به نوع دیجیتال آن و کیفیت بالاتر اشاره نمود. در واقع در این روش چاپ، شما علاوه بر قیمت کاغذ و متریال استفاده شده، هزینه ی یک دور کامل چاپ را پرداخت می کنید و هزینه ی چاپ صفحات به صورت تکی برای شما محاسبه نمی شود. همچنین دقت این نوع چاپ در مقایسه با چاپ دیجیتال، عموما بالاتر و قابل قبول تر می باشد.

دیگر مزیتی که در این روش از چاپ وجود دارد این است که امکان چاپ بر روی کمترین گرماژ کاغذ تا بیشترین گرماژ آن وجود دارد. دوستانی که قبلا از چاپ دیجیتال استفاده کرده اند حتما می دانند که دستگاه های دیجیتال، از استانداردهای کاغذ استفاده می کنند و در صورتی که کاغذ مد نظر شما گرماژ پایینی داشته باشد و یا مقوایی باشد، امکان چاپ دیجیتال بر روی آن وجود نخواهد داشت.

1. چاپ افست فرم عمومی : در این روش از چاپ افست، فایل چاپی شما در یک شیت بزرگ قرار می گیرد که مثلا 50 عدد از کارهای دیگر افراد نیز در کنار شما چاپ می شود. این روش به دلیل قرار دادن کارها پیش هم، هم پرتی کاغذ کمتری داشته و هم استهلاک نهایی دستگاه را پایین تر میاورد. همین مسئله باعث می شود که قیمت شیت عمومی افست، بسیار مقرون به صرفه تر از نوع دیجیتال یا اختصاصی آن باشد. البته مسئله ای که در شیت های عمومی وجود دارد این است که به دلیل قرار گرفتن چندین کار در کنار یکدیگر، رنگ های دستگاه چاپ به صورت میانگین تنظیم شده و کیفیت بالای رنگی را نمی تواند به شما بدهد. همچنین گارانتی چاپ در این روش وجود ندارد.

2. چاپ افست فرم اختصاصی : در این روش از چاپ افست، فایل چاپی شما در یک شیت اختصاصی قرار میگیرد و هیچ کار دیگری در کنار کار شما چاپ نمی شود. همچنین شما می توانید بعنوان ناظر چاپ در چاپخانه حضور داشته باشید و کلیه کارها پس از تاییدیه نهایی شما به چاپ انبوه می رسند. به دلیل اینکه در این روش تنها کار شما در شیت قرار می گیرد، هم پرتی کاغذ بیشتری وجود خواهد داشت و هم هزینه استهلاک دستگاه، تنها متوجه کار شما می گردد. این مسئله باعث می شود که قیمت فرم های اختصاصی و قیمت تمام شده برای شما، بسیار بیشتر از فرم عمومی باشد. ولی پیشنهاد ما به شما این است که در صورتی که وسواس زیادی در رنگ، کاغذ مورد استفاده، برش و خدمات پس از چاپ دارید و بالاتر رفتن قیمت برایتان توجیه اقتصادی دارد، حتما کلیه اوراق اداری خودتان را بصورت اختصاصی چاپ نمایید.

چاپ آفست چیست ؟

 

چاپ لارج فرمت

چاپ فوری با ابعاد بسیار بزرگ

چاپ لارج فرمت یا چاپ واید که بعنوان چاپ عریض نیز شناخته می شود فرمت یکی از زیر مجموعه های چاپ دیجیتال است و اینکه ما بخواهیم دسته بندی ای به نام آن ایجاد کنیم شاید درست نباشد، دلیل اینکه این کار را می کنیم این است که به خوبی بتوانیم از همه ابعاد به آن بپردازیم. در چاپ لارج فرمت امکان چاپ بر روی انواع کاغذ و مقوا، بنر و فلکس، بک لایت، کاغذ دیواری، کنواس ( کاغذ بوم )، انواع پارچه، انواع پلاستیک، انواع وینیل و مش و استیکر، انواع فوم و سایر سطوحی که قابلیت چاپ دارند و ضخامت پایینی هم دارند، امکان پذیر است.

چاپ لارج فرمت دو زیر شاخه ی مهم دارد که به طور جداگانه معرفی کرده و به آنها می پردازیم.

1. چاپ لارج فرمت فضای داخلی : این نوع چاپ که بعنوان چاپ indoor که نشان دهنده ی استفاده از آن در فضاهای داخلی است، شناخته می شود، تا عرض 1.5 متر قابلیت چاپ دارد. در این روش از دستگاه پلات که دو عرض 1 متر و 1.5 متر دارد استفاده می شود. مزیت مهمی که چاپ ایندور دارد این است که به دلیل قدرت هد دستگاه و همچنین جوهرهای مورد استفاده در دستگاه، چاپ بسیار با کیفیت تری و قابل قبول تری نسبت به نوع فضای خارجی آن ارائه می دهد. در واقع کارهای ایندور که در فضای داخلی نصب می شوند، عموما فاصله ی بسیار کوتاهی با مخاطبان و بینندگان دارند و به همین دلیل بایستی آنقدر قدرت چاپشان بالا باشد که از فاصله ی نزدیک هم کاملا زیبا و با کیفیت به نظر برسند. البته قیمت چاپ لارج فرمت فضای داخلی هم به دلیل استفاده از متریال های خاص، بالاتر از نوع فضای خارجی آن می باشد که با توجه به موارد ذکر شده کاملا منطقی به نظر می رسد.

 

2. چاپ لارج فرمت فضای خارجی : این نوع چاپ که بعنوان چاپ outdoor که نشان دهنده ی استفاده از آن در فضاهای خارجی است، شناخته می شود، قابلیت چاپ تا عرض 5 متر را دارا می باشد. در این روش از دستگاه سالونت و اکوسالونت که عرض های گوناگونی از 2 متر تا 5 متر دارند استفاده می شود. مزیت مهم این نوع از چاپ نسبت به چاپ ایندور ( فضای داخلی ) این است که متریال های چاپیِ آن، مقاومت بسیار بالایی در برابر آب و باد و نور خورشید دارند. به طور مثال اگر شما یک استیکر یک متری را هم با دستگاه پلات و هم با دستگاه اکوسالونت چاپ نمایید و در فضای بیرونی قرار دهید، متوجه می شوید که پس از چند روز کار چاپ شده با پلات کاملا رنگ پریده شده، در صورتی که استیکری که با دستگاه اکوسالونت چاپ شده به همان قوت خودش باقیست. همچنین این نوع از چاپ به دلیل متریال و جوهر مورد استفاده، هزینه ی پایین تری به نمونه ی فضای داخلی اش دارد.

چاپ لارج فرمت چیست ؟

 

انواع چاپ

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در صنعت چاپ قابلیت چاپ بر روی هر متریالی امکان پذیر می باشد، ولی اگر بخواهیم بصورت چند دسته بندی کلی صنعت چاپ را معرفی کنیم، به این صورت می باشد :

چاپ افست

چاپ دیجیتال

چاپ ملخی

چاپ لتر پرس

چاپ سیلک

چاپ لارج فرمت

7 Responses

دیدگاهتان را بنویسید