تبلیغات چیست ؟

تبلیغات چیست ؟

آیا می دانید تبلیغات چیست ؟ تبلیغات جمع کلمه « تبلیغ » و به معنای « رسانندگی » است و در مفهوم جامع رساندن پیامی به دیگران از طریق برقراری ارتباط است که به منظور ایجاد دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطب می باشد .

از نظر هارولد لاسول ( جامعه شناس ارتباطات ) تبلیغات در معنای گسترده، فن تحت تاثیر قرار دادن عمل انسان، از طریق دستکاری بازنمودها و تصورات است .

در سالیان دور، چیزی به اسم تبلیغ وجود نداشت، چرا که حجم و نوع تولیدات بسیار پایین تر از حال حاضر بود و نیازی به معرفی شدن محصولات چه از طرف تولید کننده و چه از طرف مصرف کننده احساس نمیشد . ولی امروزه که بدلیل تولید انبوه، تمایز در بین محصولات تولیدی از میان رفته است و بیشتر محصولات بصورت استاندارد و یک شکل در نوع خود عرضه می شوند و فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده باعث شده است که اطلاع رسانی و ارائه خدمات مانند گذشته به سهولت در اختیار مصرف کننده قرار نگیرد، نیاز به کانال ارتباطی جدیدی به نام تبلیغات احساس می شود . که هر چقدر ایجاد جذابیت در تبلیغات ما بیشتر باشد، برد بیشتری کسب میکنیم.

تا آنجا که میتوان گفت رشد این صنعت تا حدی بوده است که امروز بخش مهمی از فعالیت های سازمانها را در برگرفته و از آن بعنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان و شرکتهای تولیدی و خدماتی نام برده می شود .

می توان گفت که تبلیغات در همه جا وجود دارد و تصور دنیای بدون آنها دشوار است. حتی در بعید ترین مکان ها، مشاغل راهی پیدا می کنند تا بتوانند خودشان را به مخاطبانشان نشان دهند.

مصرف کنندگان همیشه جذب تبلیغاتی می شوند که درباره ی یک کالای معتبر نوشته شده باشد و صاحبان مشاغل برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان تبلیغات خودشان را در هر جایی که امکانش باشد نصب می کنند تا بتوانند مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دهند.

 

تعریف تبلیغات

تبلیغات فرایند ترغیب مخاطب هدفمند برای انجام یک اقدام خاص است. برخی از تبلیغات منحصرا به یک محصول می پردازند و برخی دیگر از آنها، تلاش می کنند تا یک آگاهی نسبی در مورد محصول به مخاطب ارائه کنند که در هر دو حالت، هدف این است که مخاطب درگیر شده و تحت تاثیر قرار بگیرد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که تبلیغات فقط برای این است که مصرف کنندگان برای خرید محصولی اقدام کنند. ولی معمولا انگیزه های بیشماری پشت یک تبلیغ نهفته است. مشاغل و سازمان ها از تبلیغات برای تاثیر گذاری بر نظر مخاطب هدف، یا پرورش آگاهی نسبت به موضوع یا موضوعات خاص استفاده می کنند.

همانطور که هدف در تبلیغات متفاوت است، سبک و فرم تبلیغات نیز با یکدیگر متفاوتند. قبل از ایجاد یک آگهی تبلیغاتی، تبلیغ کنندگان زمان زیادی را برای درک رفتار و علایق مخاطبان هدف خود صرف می کنند و مهمترین چیزی که برای صاحبان مشاغل و تبلیغ کنندگان مهم است، این است که تبلیغات خودشان را در کجا قرار دهند.

ممکن است بازار هدف یک تبلیغ کننده، تبلیغات گسترده ی تلویزیونی باشد، یا پست های تخصصی در شبکه های اجتماعی و شاید هم تبلیغات چاپی بتوانند تاثیرگذارتر باشند.

 

تبلیغات را می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد :

1- اطلاع دهنده : مانند اطلاع رسانی درباره محصولی جدید ( مانند یک برند جدید مواد غذایی که وارد بازار شده است )

2- متقاعد کننده : مانند ایجاد ترجیحات برای مارک مشخص ( مانند تبلیغ درباره مزایای گوشی موبایل آیفون برای بولد کردن و شناس کردن برند اپل )

3- یادآوری کننده : مانند یادآوری این موضوع که شاید فرد در آینده ای نزدیک نیاز به آن محصول داشته باشد ( مانند شرکت های بیمه )

دیدگاهتان را بنویسید